התקן מירנה:
אם נמאס לך מהמחזור

התקן מירנה (Mirena) מונע הריון עד 7 שנים, ומאושר לטיפול במחזור כבד. מיועד לנשים לפני או אחרי לידה ובטוח לשימוש גם בהנקה.

נמאס לך מהמחזור? היית רוצה שהוא ייחלש משמעותית או אפילו ייעלם, וכל זאת כאשר את מוגנת מפני הריון ביעילות של 99.9%?

הכירי את מירנה – ההתקן התוך רחמי הנמכר ביותר בישראל ובארה"ב.

מירנה,התקן קטן בצורת T, העשוי מפלסטיק רך וגמיש. זהו ההתקן ההורמונלי הראשון והיחיד שאושר כהתוויה רפואית לטיפול בדימום וסתי כבד.  ההתקן מתאים לכל הנשים – בין אם ילדו ובין אם לא. הוא בטוח לשימוש גם עבור נשים מניקות, ואינו משפיע על אספקת החלב.

כיצד התקן מירנה פועל?

התקן תוך רחמי מירנה ממבוסס הורמונים דומה בצורתו להתקן נחושת, אך פועל בדרך אחרת. ההתקן משחרר את ההורמון פרוגסטרון, שגורם לעיבוי הריר בצוואר הרחם ובכך מקשה על זרע לנוע ולהגיע אל הביצית. אותו הורמון אף גורם לרירית הרחם להיות דקה מהרגיל, דבר אשר מקטין את סיכויי ההשרשה של ביצית מופרית.

מירנה מכילה 52 מ"ג של הורמון בודד בשם לבונורגסטרל, המשמש לעתים קרובות בגלולות למניעת הריון. כיוון שמירנה משחררת לאט מנה נמוכה מתמשכת של לבונורגסטרל לרחם שלך, רק כמויות מזעריות של ההורמון נכנסות למחזור הדם שלך.

אופן ההתקנה של מירנה

ניתן להחדיר את ההתקן בכל זמן במהלך החודש, כל עוד ידוע שהאישה אינה בהריון. התקנתו אורכת 15-20 דקות. לאחר חיטוי צוואר הרחם, הרופא ימדוד את עומקו ואת מיקומו של הרחם ויחדיר את ההתקן. כשההתקן במקומו, יקצר הרופא את חוטי המשיכה של ההתקן, הנותרים בנרתיק וישמשו בעתיד על מנת להוציא את ההתקן.

חלק מהנשים מרגישות כאב ואי נוחות קלה, הנמשכת שניות ספורות, בזמן הכנסת ההתקן, וניתן לקחת משככי כאבים לקראת ביצוע ההתקנה. כשישה חודשים לאחר התקנת ההתקן תתקיים ביקורת, בבמסגרתה יבדוק הרופא כי ההתקן במקומו.

ניתן להוציא את ההתקן בכל שלב, ולאחר הוצאתו הפוריות חוזרת לסדרה באופן מיידי.

יתרונות התקן מירנה

התקן מירנה הוא אמצעי מניעה ארוך טווח יעיל מאוד. אין צורך לזכור לקחת אותו או להשתמש בו אם רוצים לקיים יחסי מין.

אחד היתרונות הגדולים של התקן זה הוא יעילותו הגבוהה בטיפול בדימום כבד, ואף בכאבי המחזור. כמעט רבע מהנשים בגילאי 35 ומעלה סובלות מדימום וסתי כבד. התקן מירנה הוכח כיעיל בטיפול בבעיה זו, ומפחית את כמות הדימום ואת כאבי המחזור באופן ניכר.

מירנה הופך את הווסתות לקלות וקצרות יותר, ובמקרים מסוימים, אף לגרום להפסקת הדימום לגמרי. בין 30% ל-50% מהנשים המשתמשות במירנה מקבלות מחזור אחת לכמה חודשים. תהליך זה הוא הפיך לחלוטין – ברגע שמוציאים את התקן המירנה – את חוזרת לקבל מחזור באופן מיידי.

מתי אסור להשתמש במירנה?

  • אם את עלולה להיות בהריון
  • אם יש לך דלקת אגן (PID) או שהייתה לך PID בעבר
  • יש לך זיהום באיברי המין שלא מטופל
  • סבלת מזיהום חמור באגן ב-3 החודשים האחרונים לאחר ההריון
  • יש לך סרטן של הרחם או צוואר הרחם
  • יש לך דימום לא מוסבר מהנרתיק
  • יש מחלת כבד או גידול בכבד
  • יש סרטן שד או כל סרטן אחר הרגיש לפרוגסטין
  • יש הפרעות בחלל הרחם, כגון כגון שרירנים גדולים

הידעת?

התקן מירנה אושר לשימוש בישראל כבר ב-1998, ובמרץ 2001 הוכנס לסל הבריאות

המחבר הינו ד״ר גיא גוטמן, רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.