התקן בלרין:
התקן כדורי ללא הורמונים

בלרין הוא התקן תוך רחמי חדשני ללא הורמונים, המתאים במיוחד לנשים ונערות שמעולם לא ילדו, ומציע הגנה של יותר מ-99% למשך חמש שנים

לא ילדת מעולם ואת מחפשת התקן תוך רחמי ללא הורמונים? הכירי את בלרין (Ballerine) – התקן תוך רחמי חדשני ללא הורמונים, המעוצב בצורת כדור.

ההתקן מוכנס אל חלל הרחם על ידי הרופא, והוא מתאים ל-5 שנים לנשים ולנערות מגיל 15 ומעלה. ניתן להוציא את ההתקן בכל זמן, ומייד לאחר הוצאתו פעילותו למניעת הריון מופסקת מיידית. במילים אחרות, ברגע שההתקן יוסר הפוריות שלך תחזור לסדרה באופן מיידי.

כיצד התקן בלרין פועל?

בשונה מהתקני ה-T המסורתיים, התקן הבלרין עשוי מחומר דק וגמיש וידידותי בעל זיכרון צורני, אשר עליו מושחלות כדוריות נחושת. כדוריות אלה מפרישות יוני נחושת, אשר מונעים מהזרע להגיע לביצית וכן מונעים השתרשות של ביצית מופרית.

כאשר משתחרר התיל הגמיש מתוך צינורית ההתקנה לתוך הרחם, חוזר ההתקן לצורתו התלת ממדית ובונה את צורתו העגולה. ההתקן נע בחופשיות בתוך הרחם, ללא קצוות חדים ופינות.

התקנת בלרין

אופן ההתקנה של בלרין דומה לאופן התקנת התקנים תוך רחמיים נחושתיים אחרים. הובלת ההתקן לתוך הרחם מתבצעת באמצעות צינורית פלסטית, בדומה להתקנת התקנים אחרים. אולם ישנם מספר יתרונות הנובעים מהמבנה המכני של ההתקן למניעת הריון:

החדרה קלה יותר של ההתקן למניעת הריון – קוטר הצינורית קטן ביותר – 3.2 מ"מ. חשיבות הקוטר היא בהחדרה פחות מכאיבה לאישה, ונוחה יותר לרופא. סכנה מופחתת לחירור דופן הרחם – בעת שחרור ההתקן מתוך צינורית ההתקנה לתוך הרחם, התנועה שלו היא תנועה אחורית, כלומר ההתקן איננו "נתקע" בדופן הרחם אלא משוחרר ישירות לתוך החלל. באופן זה ישנו סיכון מופחת לחירור דופן הרחם.

בקצה הכדור נמצאים שני חוטים, המשמשים להסרת התקן הנחושת בעת הצורך. לאחר כחודשיים ממועד ההתקנה, האישה תזומן לפגישת ביקורת כדי לוודא שהחדרת התקן הבלרין התבצעה כראוי. לאחר מכן, יש צורך בביקורת שנתית.

הסרת בלרין

משך השימוש בבלרין הוא עד 5 שנים. לאחר 5 שנים יש לדאוג להסיר את ההתקן אצל הרופא או להחליפו בהתקן חדש.

יתרונות התקן בלרין

ראשית, היתרון הגדול ביותר של בלרין, כמו של כל התקן תוך רחמי למעשה, הוא העובדה שמרגע ההתקנה ניתן להנות מראש שקט למשך 5 שנים תמימות. לא עוד מרשמים לגלולות, לא עוד לזכור לקנות או להיתקע בלי. מרגע שבלרין הותקן, את יכולה להיות רגועה ולהנות מהגנה של מעל 99% בכל רגע נתון.

צורתו התלת ממדית וגמישותו של בלרין מאפשרים לו להתמקם בצורה חופשית בתוך חלל הרחם. בזכות צורתו הייחודית, אין לו קצוות חדים או פינות שעלולים לגרום לגירוי ודקירה של דפנות הרחם.

מדובר בהתקן קטן במיוחד, בקוטר 15 מ"מ בלבד. גם צינורית ההתקנה צרה במיוחד, כך שההכנסה לרחם נעשית כמעט ללא כאב וללא צורך בהרדמה מקומית.

מתי אין להשתמש בבלרין?

  • אם הנך בהריון או אם עשויה להיות בהריון
  • את בעלת רחם שונה בצורתו מהרגיל
  • הנך סובלת מדלקת באגן
  • אם סבלת מדלקת ברחם לאחר הריון או הפלה ב3 החודשים האחרונים.
  • יש לך סרטן בצוואר הרחם או ברחם
  • את סובלת מדימום וגינלי שמקורו לא ברור
  • יש לך דלקת בצוואר הרחם
  • יש לך רגישות לאחד ממרכיבי הבלרין (נחושת, ניקל, טיטניום, פוליפרופילן או PET)

חסרונות בלרין

ראשית יש לזכור, כי על אף שהתקן תוך רחמי הוא אחת הדרכים היעילות והנוחות ביותר למנוע הריון, הוא אינו מגן עליך מפני מחלות מין וזיהומים המועברים במגע מיני. בנוסף, לכל התקן נדרשת תקופת הסתגלות של בין 3 עד 6 חודשים, המלווים בדימומים ולעתים בכאבי מחזור קלים. עם זאת, מדובר בתופעה שמשתפרת ברגע שהגוף מתרגל להתקן.

הידעת?

בלרין הוא פיתוח כחול-לבן, של חברת הסטארט אפ הישראלית אוקון.

המחבר הינו ד״ר גיא גוטמן, רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.